صفحه اصلی » اخبار » داخلی » سخنرانی مدرسه دیابت گابریک بعنوان الگوی جهانی آموزش در اجلاس ژنو

سخنرانی مدرسه دیابت گابریک بعنوان الگوی جهانی آموزش در اجلاس ژنو   -   ۱۸ فروردين ۱۳۹۵

vije name 1395-2.jpg




در اجلاس سالیانه سازمان جهانی بهداشت (WHO) که اواخر فروردین ماه 95 (2016 7April) در ژنو سویس برگزار شد؛ به دعوت این سازمان، انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک از کشور ایران به عنوان تنها تشکل غیر دولتی ملی دیابت به معرفی الگو و ساختار مدرسه دیابت خود پرداخت.



vije_name_1395_3
در ابتدای این نشست مهم خانم دکتر مارگارت چان، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت : متاسفانه این بیماری در تمام جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه شیوع دارد. از دهه هشتاد تاکنون میزان شیوع آن دو برابر شده . آمار سال 2014 نشان می دهد که ما در جهان 422 میلیون بیمار دیابتی شناخته شده داریم.



وی با اشاره به عوارض دیابت اضافه کرد: مثلاً در مورد قطع عضو این میزان بین دیابتی ها 10 برابر بیشتر است. هزینه کنترل دیابت بسیار بالا است و WHO تخمین زده است که همه ساله فقط برای معالجات عادی بیماران تقریباً 830 میلیارد دلار هزینه مستقیم می شود و این جدا از زیان های زیادی به خانواده، جامعه و توسعه ملت ها وارد می کند. دیابت همه ساله موجب مرگ 5/1 میلیون نفر در جهان می شود. افزاریش قند خون نیز خود 2/2 میلیون نفر مرگ به آن اضافه می کند که به دنبال اختلالات قلبی عروقی بیش می آید. همه این مرگ ها می تواند قابل پیشگیری باشد. این مرگ ها می تواند با دسترسی به دارو، تکنولوژی پایش قند پیشگیری شود. این در حالیست که در کشور های کم درآمد فقط 23 در صد دیابتیها به انسولین دسترسی دارند.

در ادامه این برنامه و پانل تخصصی دیابت، هماهنگ کننده برنامه از حضور سه نفر با عنوان پیشگامان جهانی دیابت نام برد که درپانل حضور دارند و آنان را برای ارائه سخنرانی معرفی کرد؛ دکتر شوکت سادیکوت ریاست IDF (فدراسیون بین المللی دیابت)، دکتر دیوید بران از دانشگاه ژنو و مهندس هرمز کیخان زاده مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک از جمهوری اسلامی ایران.

dr_shokat_sadikot dr_david_beran mr_kaykhan
                           دکتر شوکت سادیکوت                                                   دکتر دیوید بران                               مهندس هرمز کیخان زاه

در این نشست هرمز کیخانزاده موسس و مدیرعامل انجمن دیابت گابریک ایران ضمن معرفی ساختار آموزشی مدرسه دیابت گابریک، چهار مشخصه کلیدی این مدل ایرانی را برای پاسخ گویی به مهمترین چالش های آموزش دیابت معرفی کرد و گفت:

به عنوان یک سازمان مردم نهاد ایرانی که در سال 2006 (1385) پایه گذاری شده است، ما مفتخریم که مدل مدرسه آموزش دیابت را بر اساس راهکارهای فدراسیون جهانی دیابت (IDF) و در قالب مدلی متمایز تدوین نموده ایم که در برگیرنده چهار مشخصه کلیدی است که هدف این چهار مشخصه پاسخ گویی به مهمترین چالش های آموزش دیابت است.

اولین مشخصه این است که در مدل آموزشی ما، بیشتر افراد شاغل در انجمن، مانند من، مبتلا به دیابت نوع 1 هستند. چه مدرسین دیابت و چه مشاورین دیابت که مسئول ارائه خدمات مشاوره به اعضا هستند، همگی مبتلا به دیابت هستند، که این مسئله، فرصت ارائه خدماتی مملو از همدلی را در قالب روش حمایتی به همتایان فراهم نموده است. این چیزی است که ما از آن تحت عنوان «آموزش تجمعی» یاد می کنیم و هدف آن پایبندی به آموزش دیابت است. همانطور که ماریگریت چان اشاره کرد، پذیرش دیابت بسیار حائز اهمیت بوده و روش حمایتی همتایان می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.


دومین مشخصه متمایز این مدل این است که با توجه به تنوع نیازهای آموزشی بیماران، برنامه آموزشی مدرسه دیابت گابریک شامل 18 دوره مختلف، برای هشت گروه هدف و در پنج سطح آموزشی طراحی شده است. بنابراین این مدل واقعا یک مدرسه است که دوره های مختلف را بر اساس نیازهای مختلف ارائه می دهد.

مدیرعامل انجمن دیابت گابریک با اشاره به سومین مشخصه این برنامه آموزشی اضافه کرد: مدل یادگیری تجربی پایه تمام آموزش ها است. به این ترتیب که شرکت کنندگان باید تکالیفی را در منزل انجام داده، آنچه را آموخته اند به اجرا درآورده، قند خونشان، برنامه غذایی و ورزش خود را ثبت نمایند، هدف گذاری فردی داشته باشند و تجربه خود را در زمینه کنترل دیابت در جلسه بعدی با دیگران به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب با حمایت مناسب مدرس دیابت، تغییر رفتار تسهیل شده و فرد به تدریج در زمینه کنترل دیابت توانمند می شود.

وی در ادامه سخنرانی خود در اجلاس سازمان بهداشت جهانی چهارمین مشخصه این برنامه آموزشی را سیستم پیگیری فعال برای اعضا به صورت عملی و منظم دانست و گفت: در رابطه با قند خون و سطوح HBA1c پیگیری لازم به عمل می آید و مشاور دیابت به عنوان شخصی که خود قبلا با چنین مشکلاتی مواجه بوده، در صورت لزوم نکات آموزشی و انگیزشی را به افراد ارائه می کند.

جا دارد به یکی از دوره های منحصر به فرد انجمن که به طور خاص برای کودکان مبتلا به دیابت طراحی شده است اشاره کنم.
آموزش به کودکان قطعا به زبان متفاوتی نیاز دارد. برای این منظور ما شخصیت کیپو را خلق کرده ایم که قهرمان برنامه است و از سیاره قندیها که تمام ساکنینش به دیابت مبتلا هستند، آمده است. و در داستان های ماجراهای کیپو، کودکان به تدریج با مدیریت دیابت آشنا می شوند.
به عنوان مثال کیپو شاخکها و قدرتهای جادویی دارد. ما نمی توانیم به یک کودک بگوییم که اگر نتوانی قند خونت را کنترل کنی دچار نارسایی کلیه خواهی شد.اما اگر کیپو، قهرمان داستان، نتواند قند خونش را کنترل کند قدرتهای جادوییش را از دست می دهد. بنابراین این داستانهای خلاقانه می تواند به پایبندی کودکان به آموزش دیابت کمک نماید.
در نهایت به عنوان نتیجه گیری مایلم اشاره کنم که این مدل قابلیت اجرا شدن در سایر کشورها را داشته و می توان گفت این مدل ترکیبی است از کارآفرینی، خلاقیت، همدلی و تجربه که در حال حاضر از یکصدهزار ایرانی مبتلا به دیابت، همراستا با سیاستهای سلامت ملی وزرات بهداشت ایران، حمایت می کند.


در ادامه این نشست، حاضران سوالات خود را در مورد بیماری دیابت و مدل آموزشی گابریک طرح کردند.

لازم به ذکر است انجمن دیابت گابریک در 10 سال فعالیت خود نزدیک به صد هزار عضو دیابتی را تحت پوشش خدمات حمایتی آموزشی خود قرار داده و در سال 2010 نیز به عنوان برترین نمونه آموزشی خاورمیانه و شمال آفریقا برگزیده شد.

فیلم برنامه

گزارش تصویری حاشیه برنامه

گزارش خبری