صفحه اصلی » نکات هفته » چرا همیشه گرسنه هستم؟

چرا همیشه گرسنه هستم؟
images.jpg

«چرا همیشه گرسنه هستم؟» این سؤالی رایج است که اکثر افراد چه با کمبود وزن و چه با اضافه‌وزن ممکن است با آن مواجه شوند. برای کشف پاسخ این سؤال فقط کافی است به این موارد توجه کنید.

1. از کدام مواد غذایی بیشتر استفاده می‌کنید؟
مواد غذایی مصرفی نقش بسزایی در ایجاد حس گرسنگی دارند. مصرف کیک، شیرینی، آبنبات و یا هر ماده غذایی حاوی قند ساده شما را سریع‌تر دچار گرسنگی می‌کند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه‌ها، نان‌های سبوس‌دار، آجیل و مغزها یا مصرف یک ساندویچ تخم‌مرغ یا گوشت به همراه سبزیجات می‌تواند بهترین انتخاب برای کاهش حس گرسنگی باشد.

2. آیا استرس دارید؟
در استرس‌های کوتاه‌مدت، بدن با ترشح هورمونی بنام آدرنالین مانع از ایجاد حس گرسنگی می‌شود؛ اما اگر فرد برای مدت طولانی‌تری تحت تأثیر استرس باشد ترشح هورمونی دیگر بنام کورتیزول افزایش می‌یابد و در نتیجه فرد تمایل دارد که مرتباً از مواد غذایی که در دسترس دارد، استفاده کند. بعد از برطرف شدن استرس، سطح کورتیزول کاهش می‌یابد و اشتها دوباره به حالت نرمال برمی‌گردد.

3. آیا در وضعیت روحی مناسبی هستید؟
در زمان استرس، خستگی، افسردگی و یا ناراحتی بیشتر افراد تمایل به مصرف بیشتر غذا دارند، به غذا خوردن در این حالت غذا خوردن عاطفی می‌گویند. اگر احساس استرس، خستگی، افسردگی و یا ناراحتی دارید بهتر است به جای مصرف مواد غذایی کارهای دیگری را که دوست دارید انجام دهید و یا با یک مشاور مشورت کنید.

4. آیا تشنه هستید؟
گاهی اوقات حس گرسنگی، یک حس کاذب است که با وضعیت کم‌آبی بدن همراه است. اگر احساس گرسنگی می‌کنید، ابتدا کمی آب بنوشید، بعد از خودتان بپرسید آیا باز هم گرسنه هستم؟ در بیشتر مواقع حس گرسنگی با نوشیدن آب برطرف می‌شود، اگر باز هم گرسنه بودید مطمئن باشید که مصرف آب به شما کمک خواهد کرد که تا از پرخوری خودداری کنید و با مصرف به اندازه مواد غذایی گرسنگی خود را برطرف کنید.

5. آیا قند خون در محدوده نرمال است؟
نوسانات قند خون از مهم‌ترین عواملی است که سبب حس گرسنگی می‌شود. از طرفی با مصرف مواد قندی، قند خون افزایش می‌یابد و بدن به منظور حفظ قند خون در محدوده نرمال ترشح انسولین را افزایش می‌یابد. این افزایش ترشح انسولین سبب کاهش سریع‌تر قند خون و ایجاد حس گرسنگی می‌شود.
از سوی دیگر افزایش قند خون یا دیابت نیز می‌تواند در ایجاد حس گرسنگی مؤثر باشد. دیابت در واقع وضعیتی است که قند در خون افزایش می‌یابد اما وارد سلول‌های بدن نمی‌شود. در نتیجه بدن دچار کمبود انرژی شده و فرد احساس گرسنگی و ضعف می‌کند. با انجام آزمایش و مشورت با پزشک می‌توان از وجود یا عدم وجود آن مطلع شوید.
افت قند نیز در ایجاد حس گرسنگی مؤثر است. گرسنگی طولانی‌مدت یا استفاده از بعضی از داروها می‌تواند سبب افت قند و در نتیجه احساس گرسنگی شود.

6. آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟
کم‌خوابی یا بی‌خوابی سبب عدم تعادل هورمون‌های تنظیم اشتها (گرلین و لپتین) می‌شود که این سبب می‌شود بیشتر احساس گرسنگی کنید و مواد غذایی مخصوصاً با کالری بیشتر دریافت کنید.

7. آیا سریع غذا می‌خورید؟
اگر سریع غذا بخورید، مسلماً از غذای خود احساس رضایت نمی‌کنید و تمایل دارید بیشتر غذا مصرف کنید؛ اما اگر لقمه‌های کوچک بردارید، غذا را به‌آرامی بجوید و از آن لذت ببرید، دیگر احساس گرسنگی نخواهید داشت.

8. چند لحظه صبر کنید، آیا واقعاً گرسنه هستید؟
دیدن مواد غذایی یا بوئیدن آنها می‌تواند سبب ایجاد گرسنگی شود درحالی‌که واقعاً گرسنه نیستید. قبل از اینکه تصمیم به خوردن بگیرید، از خود بپرسید آیا واقعاً گرسنه هستم یا تحت تأثیر دیدن یا بو این خوراکی تصمیم دارم آن را مصرف کنم.

 9. به این موارد هم توجه کنید.
بارداری، مصرف بعضی از داروها و پرکاری تیروئید از عواملی هستند که می‌تواند سبب حس گرسنگی شود