صفحه اصلی » نکات هفته » چطور با انگیزه تر شویم؟ (2)

چطور با انگیزه تر شویم؟ (2)
صفحه-8.jpg

در ادامه 8 راه تقویت انگیزه، به بررسی 4 راه دیگر می پردازیم:

5. بر آنچه میخواهید تمرکز نمایید.

تغییر سبک زندگی در نگاه اول شاید به معنای کنار گذاشتن عاداتی باشد که از آنها لذت می بریم، و تصور ترک این عادات برای همیشه باعث کاهش انگیزه ما تغییر می شود. ولی واقعیت این است که تغییر ازوما بهمعنای ترک عادتهای لذت بخش نیست بلکه به معنای تعیین اهدافی جدید و برنامه ریزی برای لذت بردن از آنها است. به عنوان مثال ابتلا به دیابت به معنای این نیست که خوردن شکلات مورد علاقه خود را فراموش کنیم، بلکه باید یاد بگیریم که در قالب یک برنامه غذایی سالم از آن لذت ببریم. نکته مهم این است که به جای فکر کردن به آنچه ممکن است از دست بدهیم، به آنچه می توانیم داشته باشیم فکر کنیم و بر آن تمرکز داشته باشیم.

به یاد داشته باشیم که به خودمان بازخوردهای مثبت بدهیم، مثلا اگر روزی یک انتخاب سالم تغذیه ای داشتیم به خودمان تبریک بگوییم و اگر حتی زمانی به دلیل نتوانستیم به هدفی که برای خودمان تعیین کرده ایم عمل کنیم، خودمان را سرزنش نکنیم. به عنوان مثال اگر به جای 30 دقیقه، 20 دقیقه پیاده روی کرده ایم، به خودمان بگوییم: «اینکه 20 دقیقه پیاده روی داشتم خوب بود، فردا 10 دقیقه بیشتر راه می روم.»

با حرکت به سمت یک مقصد مشخص و ارائه بازخوردهای مثبت به خودمان، همواره انگیزه کافی برای ایجاد تغییر را خواهیم داشت.

6. تقویت عادت به منظم بودن.

حال چالش اصلی حفظ این انگیزه در دراز مدت است. به یاد داشته باشیم آنچه در پی ایجاد آن هستیم، عادات سبک زندگی سالم است، عاداتی که باعث حفظ سلامتی در طول عمر ما خواهندشد. ایجاد عادات درست مستلزم تلاشی آگاهانه و اراده برای آغاز داشتن آنها است؛ اما زمانی که این عادات ایجاد شوند، حفظشان به تلاش کمتری نیاز دارد. هر چند رفتارهایی مانند انتخابهای غذایی سالم، ورزش کردن و ... در ابتدا نیاز به توجه و تمرکز دارند ولی به تدریج با تکرار به تدریج به صورت عادت درمی آیند.

عادات، کلید نظم به حساب می آیند چراکه نظم در حقیقت مجموعه ای از عاداتی است که برای دستیابی به هدفی مشخص در خود ایجاد می کنیم. نظم یک برنامه درونی برای شما ایجاد می کند که ذهن شما به صورت خودکار بر اساس آن برنامه ریزی می کند و به این صورت انگیزه شما برای انجام عادات تثبیت شده بیشتر خواهد بود.

7. منعطف باشید.

گاهی بهترین برنامه ها هم بهم می خورند؛ زمانهایی پیش می آید که علی رغم تلاش ما نتوانیم اهداف سبک زندگی سالم خود را پی بگیریم. به عنوان مثال یک مسافرت کاری که زمان ورزش شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی به هدف الیه خود فکر کنید، شاید شما نتوانید به اهداف خود را کاملا عملی کنید ولی می توانید با بررسی شرایط تا حدودی به آنها برسید، به عنوان مثال شاید نتوانید به باشگاه بروید ولی می توانید محلی را برای پیاده روی ساده پیدا کنید. نکته مهم این است که به دلیل شرایط موقت، یک عادت سالم را به طور کلی کنار نگذاریم و انعطاف داشته باشیم.

8. گام آخر: تقویت و تشویق 

دستیابی به اهداف ارزشمند نیازمند تلاش، تعهد و نظم است و این میزان تلاش تعهد باید تشویق شود، هر چند نتیجه نهایی عادات مثبتی که به طور خاص در سبک زندگی ایجاد می کنیم، به خودی خود بسیار ارزشمند است. انگیزه آگاهانه با نگرش شروع شده و به نگرش ختم می شود، چراکه نگرش بر تمام این هشت مرحله اثر می گذارد. 

به یاد داشته باشیم این تشویق باعث تقویت انگیزه ما برای پیگیری اهداف و عادات سالمی که در سبک زندگی مان ایجاد کرده ایم، خواهد بود.