صفحه اصلی » نکات هفته » چطور با انگیزه تر شویم؟ (1)

چطور با انگیزه تر شویم؟ (1)
saas-metrics-maturity-model-featured.png

بارها به خودمان قول داده ایم که: وزنم را کم می‌کنم... بیشتر ورزش می‌کنم... برنامه غذایی‌ام را اصلاح می‌کنم... و ... ولی هر بار انگیزه کافی برای عمل کردن به این قول‌ها ا نداشته ایم.

در مورد دیابت این موضوع سختتر می‌شود چراکه پیدا کردن انگیزه کافی برای ایجاد تغیییرات لازم در جهت کنترل بهتر قند خون، غیر ممکن به نظر می‌رسد حتی با وجود آگاهی از لزوم ایجاد آنها!
پس سوال اینجا است که چرا با وجود آگاهی از عواقب خطرناک عدم ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی، ما همچنان انگیزه کافی برای ایجاد این تغییرات را نداریم؟
انگیزه چیست؟
انگیزه یک مفهوم ذهنی است که عاملی کلیدی برای موفقیت در تمام فعالیتها به حساب می‌آید. انگیزه یک حالت روانی یا نگرش است که در صورت فعال شدن تمایل معمول ما به خنثی بودن را از بین برده و ما را به سمت اهدافمان سوق می‌دهد.
انگیزه یک ابزار روانی توانمند است که همه ما از داشتن آن لذت می‌بریم ولی از آنجایی که اطلاعات درستی از نحوه کار آن نداریم فکر می‌کنیم باید منتظر بمانیم تا این انگیزه خود به خود ایجاد شود.
هشت گامی که در ادامه آورده شده است، به ما کمک می‌کند تا انگیزه لازم برای پیگیری اهدافمان را، مانند کنترل دیابت، به دست آوریم. در این شماره به بررسی 4 گام اول ایجاد انگیزه خواهیم پرداخت:
1. با نگرش صحیح شروع کنید.
تفکر آگاهانه یکی از اجزای مهم انگیزه است. تفکر آگاهانه به زبان ساده به معنای «توجه کردن» است. به این معنا که به آنچه در حال انجام آن هستید، توجه کامل داشته باشید. این مسئله به شما برای اتخاذ تصمیمات صحیح در رابطه با نحوه ادامه فعالیت‌های خود، کمک می‌نماید. تفکر آگاهانه علاوه بر رفتارهای شما، افکار و نگرش پشت آنها را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.
نکته جالب در مورد عملکرد ذهن این است که پس از مدتی از میزان توجه ما در کارهایی که به صورت عادت درآمده اند، می‌کاهد و این موضوع باعث کاهش انگیزه ما در پیگیری آنها می‌شود. برای پیشگیری این حالت باید در قدم اول یک تصمیم بگیریم و انتخابهای مشخصی در مورد نحوه اجرای این تصمیم گرفته و با اراده و توجه آگاهانه آنرا پیگیری نماییم.
2. اهداف واقع بینانه داشته باشید.
در تعیین اهداف خود واقع بین باشید و به یاد داشته باشید دستیابی به اداف کوچک در کوتاه مدت باعث تقویت انگیزه شما می‌شود تا اینکه اهداف بزرگی برای خود تعریف کنید که دستیابی به آنها دشوار و حتی غیر ممکن باشد. به عنوان مثال در روند تغیییر سبک زندگی نمی‌توانید از خود انتظار داشته باشید که برنامه غذایی و فعالیت بدنی شما تغییر ناگهانی بکند. ولی می‌توانید از تغییرات کوچکی مانند استفاده از انواع غلات سبوس دار به جای غلاتی که با آرد سفید تهیه شده اند، شروع کنید.
3. اهداف بزرگ خود را پله پله پیگیری کنید.
زمانی که به یک هدف در دراز مدت نگاه می‌کنیم، ممکن است فکر کردن به تلاش و زمانی که برای دستیابی به آن نیاز است، غیر ممکن به نظر برسد. در چنین شرایطی، توجه خود را از آن تصویر دور از دست به اقداماتی که در حال حاضر می‌توانید انجام دهید معطوف نمایید و قابل اجراترین آنها را انتخاب کرده و به آن عمل نمایید. 
4. از موفقیت‌های کوچک برای موفقیتهای بزرگتر استفاده نمایید.
موفقیت، موفقیت می‌آورد. گام‌های کوچکی که شما به سوی اهداف بلند مدت خود برمی دارید، شاخص اصلی توانایی شما برای دستیابی به اهداف بلند مدت است. با نگرش صحیح و تمرکز بر پیشرفت خود، شما می‌توانید چرخه موفقیتی ایجاد نمایید که موجب تقویت انگیزه شما می‌گردد.