صفحه اصلی » نکات هفته » دیابت » می خواهید به رستوران بروید؟

می خواهید به رستوران بروید؟
418746inside-restaurant-pretoriuskop.jpg

راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از این موقعیت، بدون آنکه اهداف برنامه غذایی خود را فراموش کنید، لذت ببرید. هیچ ممنوعیتی برای غذا خوردن شما در رستوران وجود ندارد ولی اگر می‌خواهید که عادات سالم غذایی خود را حفظ کنید و دچار افزایش وزن نشوید، باید مراقب سفارش غذای خود باشید.
- فست فودها و غذاهای رستوران معمولاً چربی و کالری بیشتری از غذاهای خانگی دارند بنابراین برای اینکه از غذاها لذت ببرید و در عین حال برنامه کنترل وزنتان را مخدوش نکنید، باید سعی کنید که غذاهای رستوران را کمی سبک‌تر مصرف کنید.
- هیچ موقع از پرسیدن اینکه غذایی که می خواهید سفارش دهید چگونه تهیه شده است، خجالت نکشید. این کار باعث می شود که بدانید این غذا کبابی است یا سرخ شده است؟ و چه مقدار روغن یا سس در طبخ آن استفاده شده است؟ اگر می‌خواهید غذای خود را بدون سس و چربی سفارش دهید فکر نمی‌کنیم که رستوران با این خواسته شما مخالفت کند.
- مصرف زیاد فست فود، سبب شیوع بالای چاقی و بیماری‌های وابسته می‌شود. این غذاها غنی از چربی اشباع، کالری و سدیم، بدون فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و چون اندازه غذای سرو شده بسیار بزرگتر از نیاز یک فرد بزرگسال است، افراد مجبورند بیشتر از نیازشان بخورند.
- خود را ملزم کنید که در روزهای مشخص به این رستورانها بروید، مثلا هر 2 ماه یکبار. نه اینکه هر موقع حوصله غذا درست کردن را نداشتید.
- در روزی که شام را می خواهید در بیرون منزل میل کنید، صبحانه و ناهار سبک مصرف کنید.
- همبرگرهای سایز کوچک با کاهو و گوجه فراوان و بدون سس و پنیر سفارش دهید.
- به‌جای سیب‌زمینی سرخ کرده از سیب‌زمینی تنوری و سالاد استفاده کنید.
- به‌جای مرغ سرخ شده از مرغ کبابی استفاده کنید.
- به‌جای مایونز و یا سس‌های پرچرب از سس گوجه‌فرنگی یا خردل استفاده کنید.
- آب یا نوشابه رژیمی سفارش دهید.
- به‌جای دسر (بستنی یا نوشیدنیهای شیرین) از سالاد، میوه یا ماست استفاده کنید.
- اگر به رستورانی رفتید که غذاها در اندازه های مختلف ارائه می شود ( مثلا پیتزا در اندازه کوچک، متوسط، بزرگ)، سعی کنید که کوچکترین اندازه را سفارش دهید.
- هیچ اجباری وجود ندارد که شما همه غذایی را که سفارش داده اید بخورید. می توانید غذای خود را با دوستان یا خانواده شریک شوید و یا بخشی از آن را با خود به منزل ببرید.
- در موقع سفارش همبرگر از گارسون بخواهید که برای شما سس مایونز و پنیر اضافه نکند.
- اگر می خواهید پیتزا سفارش دهید، پیتزای سبزیجات باشد.