صفحه اصلی » نکات هفته » تغذیه و دیابت » دفترچه یادداشت غذا چیست؟ چه استفاده ای می توان از آن کرد؟

دفترچه یادداشت غذا چیست؟ چه استفاده ای می توان از آن کرد؟
spiral-note-pad-with-pen-empty.jpg

شما می توانید انواع غذاها را در یک دفتر، روی چند کارت ویا هر جای بهتری که خودتان می دانید، یاد داشت کنید. در ابتدا باید چند ستون رسم کنید تا، نام غذا، مقدار هر واحد (به گرم، فنجان یا قاشق غذا خوری) ، کالری ها، میزان چربی و واحد کرببوهیدرات و یا گروه های جانشینی آنها را بنویسید. البته در این مرحله لازمست نوع برنامه غذایی که استفاده می کنید را در نظر بگیرید. به منظور کنترل وزن، می توانید تعداد واحد های سبزیجات و میوه هایی را که در طول روز میل می کنید را هم یادداشت نمایید. بهتر است هدف را 5 واحد یا بیشتر قرار دهید. (به ترتیب  2و 3 واحد از گروه میوه ها و سبزیجات). در پایان هفته، مجموع کالری این واحد ها را جمع بزنید، تا با استفاده از این مقدارکل، میانگین کالری، کربوهیدرات و چربی که روزانه دریافت کرده اید را به دست آورید. در ادامه توصیه می شود، از سایر مواردی که در طول روز روی انتخاب ها و عادات غذایی شما تاثیر داشته اند نیز فهرستی تهیه کنید:

  • زمان صرف غذا

  • مکان صرف غذا

  • تنها غذا خوردید یا در کنار دیگران

  • چیزی سبب ایجاد هیجان در شما شد؟

  • ورزش و فعالیت روزانه (حتی اگر بالا رفتن از پله ها باشد)

  • این که داروی خاصی برای دیابت مصرف می کنید

  • ...

باید دانست که تمامی این موارد مهم است. زیرا غذایی که می خوریم با توجه به میزان مصرف دارو یا انسولین، فعالیت بدنی و غیره، تاثیرات مختلفی در بدن ما خواهد داشت. پس سعی کنید تمام موارد را ثبت کرده و  با نتیجه گیری درست از آنها، به سوی سلامتی بیشتر پیش بروید.

» منبع:

  • مجموعه کتابهای آموزشی انجمن دیابت امریکا