صفحه اصلی » نکات هفته » دیابت » آیا مصرف غذاهای حاوی سویا برای من مفید است؟

آیا مصرف غذاهای حاوی سویا برای من مفید است؟
Soy_Bean_comp.jpg

بله. غذاهای حاوی سویا چربی حاوی پروتئین بوده، چربی اشباع کمی داشته و  کلسترول ندارند. محققان در حال بررسی ترکیبات موجود در سویا هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماریهای دستگاه گردش خون بخصوصی مثل بیماری قلبی، پوکی استخوان و سرطان را کاهش دهند. مصرف غذاهای حاوی سویا چربی خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. پروتئین سویا گروهی از ترکیبات شیمیایی حساس به نور به نام ایزوفلاوین را در بر دارند که چربی خون را مستقیما کاهش می دهند. در بیماریهای کلیوی، پروتئین گیاهی برای کلیه کمتر از پروتئین حیوانی ضرر کمتری دارد.

سویا در غذاهای مختلف، از بستنی گرفته تا همبرگر استفاده می شود و می توان هم از دانه و هم از محصولات حاصل از آن در پخت غذاهای مختلف استفاده کرد.

غذای حاوی سویا میزان مصرف کالری کربوهیدرات (گرم) پروتئین (گرم) ایزوفلاوین (گرم)
سویا نصف لیوان، پخته 149 9 14 35
توفو (پنیر سویا) نصف لیوان 94 2 10 40
سویا بوداده 16 گرم 128 9 11 40
شیر سویا نصف لیوان 40 2 3 40

» منابع:

  • مجموعه کتابهای انجمن دیابت آمریکا