ماه رمضان، ماه مهمانی خدا

files-pages-171231جلد-دیابت-ماه-رمضان[a1d1f1d92f9c5d2ff26be64e11bfc7aa].jpg

بسیاری از شما عزیزان تمایل دارید که در این ماه روزه بگیرید و این فریضه الهی را انجام دهید اما به خاطر داشته باشید که حفظ سلامتی نیز از واجبات است. فقط در صورتی که پزشک معالج با روزه داری شما موافقت کردند،  و به شرط  کنترل قندها می توانید این فریضه را انجام دهید. در اینجا، مطالبی که می تواند به شما در کنترل قند در هنگام روزه داری کمک کند را بشکل خلاصه جمع آوری کرده ایم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به کتابچه "دیابت و ماه رمضان" از انتشارات انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک مراجعه کنید.

پایش قند خون در هنگام روزه داری

اندازه گیری قند خون باید چندین بار در طی روزه داری انجام شود مخصوصا در دیابتی های نوع یک و نوع دو که انسولین استفاده می کنند این امر بسیار ضروری است. اندازه گیری قند خون قبل از سحر، دو ساعت بعد از سحر، قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و هر زمان که احساس ناخوشایندی دارید می تواند راهنمای مناسبی برای بررسی شرایط قند خون و روزه داری باشد.

فعالیت بدنی در ماه رمضان

در شرایط روزه داری نیز لازم است که سطح نرمالی از فعالیت بدنی حفظ شود. می توانید روزانه 30 -40 دقیقه پیاده روی انجام دهید و بهترین زمان آن 1تا 2 ساعت بعد از افطار می باشد.

مصرف داروها در ماه رمضان

پزشک با تغییر نوع داروها و یا دوز آنها می تواند به شما کمک کند تا در زمان روزه داری هم قندها را بهتر کنترل کنید و هم دچار مشکلاتی مثل افت قند نشوید پس بسیار ضروری است که پیش از روزه داری برای تنظیم نوع و دوز داروها با پزشک خود مشورت نمائید.
در ضمن تزریق انسولین را در طی روزه داری فراموش نکنید، عدم تزریق انسولین می تواند بسیار خطر ناک باشد.

اطلاعات بیشتر در کتابچه "دیابت و ماه رمضان"

برنامه غذایی در ماه رمضان

برنامه غذایی در ماه رمضان نباید با رژیم متعادل و سالم همیشگی تفاوت زیادی داشته باشد. یک رژیم سالم حاوی گروه های غذایی اصلی یعنی نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات و سایر جانشین ها، شیر و لبنیات در طی ماه رمضان داشته باشید. زمان مناسب برای مصرف وعده افطاری بلافاصله بعد از اذان می باشد و از به تاخیر انداختن افطاری به منظور نماز خواندن و یا هر کار دیگری خودداری کنید.
بیماران دیابتی نباید بدون مصرف وعده سحر روزه بگیرند. چنانچه به هر علتی برای صرف سحری بیدار نشدید، بهتر است در آن روز، روزه نگیرند.
بهتر است شروع افطار با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده باشد. این مواد بدلیل داشتن سرعت جذب بالا کمک به افزایش قند در زمان افطار می کنند. مثلا برای افطار شما می توانید 3 عدد خرما یا 1 قاشق غذاخوری عسل به همراه 1 لیوان شیر کم چرب استفاده کنید.
هنگام خواب میان وعده ای مختصر معادل عصرانه ( حاوی میوه ) استفاده شود.

اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای ماه رمضان مثل شله زرد، زولبیا و بامیه درکتابچه "دیابت و ماه رمضان"

شرایط خاص در روزه داری

افت قند خون، افزایش قند خون (بیشتر از 300 میلی گرم در دسی لیتر) در طی روزه داری، افزایش یا کاهش فشار خون و بیماری از شرایطی است که حتما باید روزه خود را قطع کنید و به معالجه بپردازید و یا در صورت تشدید علائم به اورژانس مراجعه کنید. همچنین ممکن است در این ماه مشکلاتی مانند یبوست، کم آبی، سوزش سردل یا تیرگی رنگ ادرار نیز ایجاد شود که برای آشنایی با علل و درمان این موارد مطالعه کتابچه "دیابت و ماه رمضان" توصیه می شود.