مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط زهرا مدهوش » دوشنبه فبريه 06, 2012 2:08 am

با مصرف مواد غذایی که در ذیل به آن‌ها اشاره شده، مابقی زندگی را با اعصابی آرام و روانی سالم ادامه دهید. بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.
پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن این مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.
آجیل

از مغزها استفاده کنید
کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب و دل‌آشوب مفید می‌باشد.
قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.


اسفناج
مانند ملوان زبل غذا بخورید!
منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن می‌باشد.
سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج می‌باشند.

ریحان
برای درمان از گیاهان کمک بگیرید
ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید می‌باشد. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.
برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب می‌باشند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید
تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.
شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.


جو
از فواید جو بهره ببرید
مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.
جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.
به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.
برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات
به لبنیات «نه» نگویید!
شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد. فقط کافی است شب‌هایی را به یاد آورید که مادرتان شیشه شیر گرمی را در دهان‌تان می‌گذاشت.
شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می‌باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.
سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

ماهی و میگو
از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید
میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.
این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری می‌باشند.
همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین‌های D و B12 می‌باشد.
آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی
مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید
همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.
به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.
منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید
برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن می‌باشند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.


کیوی
با کیوی اوج بگیرید!
مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.
میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.
اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.
زهرا مدهوش
 
پست ها : 1216
تاريخ عضويت: يکشنبه نوامبر 27, 2011 11:28 pm
محل سکونت: mashhad

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط Niaz » دوشنبه فبريه 06, 2012 7:33 pm

بسيار عالـــــــــــي :)

ازين به بعد هر وقت رفتيد سوپر ماركت بجاي چيپس وپفك و...از محصولات مزمز يا... كه بسته انواع اجيل ها كه خيلي خوشمزه هم هستن خريداري كنيد.

اسفناج:بجاي ماست خالي، ماست اسفناج درست كنيد كه خيلي خيلي خوشمزه است. اينطوري هرروز در وعده شام يا ناهار اسفناج مصرف كرده ايد.

مصرف ريحان يا سبزي هاي ديگه در صبحانه كنار نون و پنير و ... طعم و مزه ي خيلي خوبي رو داره

شوكولات هاي كاكائويي تلخ كه ديگه عاااااااالي هستن....مخصوصا بالاي 90% هاش با شير داغ حتما امتحان كنيد :)
كساني كه شيرو تنها نميتونن مصرف كنن با شكلات تلخ يا قهوه توصيه ميكنم خيلي خوشمزش

سووال: مصرف شير همراه چايي باعث كاهش جذب كلسيم شير پيدا ميشه؟؟؟ با كاكايوي تلخ چطور؟؟؟
! Dear 2014, BEHAVE

".Life is not waiting for the storms to pass, but learning to DANCE in the rain"
Niaz
 
پست ها : 1474
تاريخ عضويت: چهارشنبه ژوئن 29, 2011 1:26 pm
محل سکونت: Islet

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط زهرا مدهوش » دوشنبه فبريه 06, 2012 7:49 pm

شیر و نمیدونم اما در مورد ماست و اسفناج :!: :idea: خوردن لبنیات همراه با غذاهایی که اهن دارن مثل اسفناج جلو جذب اهن رو میگیره.اما برعکس مصرف غذاهای اهن دار همراه با چیزایی که ویتامین c دارن جذب اهن رو میبرن بالا.پس بهتره اسفناج و با ابلیمو بخوریم.بهنظرم خوشمزه تر هم هست :P
زهرا مدهوش
 
پست ها : 1216
تاريخ عضويت: يکشنبه نوامبر 27, 2011 11:28 pm
محل سکونت: mashhad

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط aleksander » چهارشنبه مارس 07, 2012 9:30 pm

همه چیز بخور، همیشه بخور، ولی کم بخور
aleksander
 
پست ها : 380
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 05, 2012 1:40 pm

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط aleksander » چهارشنبه مارس 07, 2012 9:33 pm

آیا با استفاده از پمپ محدودیت های غذایی باید مثل سابق باشه ؟
aleksander
 
پست ها : 380
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 05, 2012 1:40 pm

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط amirhossein28 » چهارشنبه مارس 07, 2012 9:41 pm

aleksander نوشته است:آیا با استفاده از پمپ محدودیت های غذایی باید مثل سابق باشه ؟


من پمپ ندارم مسعود (louxman) بهتر می تونه کمکت کنه اماتقریبا با پمپ محدودیت غذایی از بین میره یا خیلی کم میشه .
تنديس يخ شده اي اي جان بس كن تبلور وجاري شو/
چون رود برسر هر شيبي آزاد وشاد ورها بشكن
amirhossein28
 
پست ها : 2575
تاريخ عضويت: پنج شنبه مارس 24, 2011 12:14 am
محل سکونت: تهران

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط Niaz » پنج شنبه مارس 08, 2012 12:23 am

aleksander نوشته است:همه چیز بخور، همیشه بخور، ولی کم بخور

...و دقيقا اندازش انسولين بزن :!:
تا قندمون در رنج نرمال حفظ شه


همه چيز ميشه خورد؛فقط بايد حواسمون باشه موادموردتغذيه بايد ارزش غذايي هم داشته باشه!
همچنين ميزان كالري دريافتي روزانه(مخصوصا هنگام مصرف چيزاي شيرين) بيشتر از حد مورد لازم نباشه، كه چاق نشيمو...
! Dear 2014, BEHAVE

".Life is not waiting for the storms to pass, but learning to DANCE in the rain"
Niaz
 
پست ها : 1474
تاريخ عضويت: چهارشنبه ژوئن 29, 2011 1:26 pm
محل سکونت: Islet

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط alireza kadkhodaie » جمعه مارس 09, 2012 1:59 am

زهرا مدهوش نوشته است:شیر و نمیدونم اما در مورد ماست و اسفناج :!: :idea: خوردن لبنیات همراه با غذاهایی که اهن دارن مثل اسفناج جلو جذب اهن رو میگیره.اما برعکس مصرف غذاهای اهن دار همراه با چیزایی که ویتامین c دارن جذب اهن رو میبرن بالا.پس بهتره اسفناج و با ابلیمو بخوریم.بهنظرم خوشمزه تر هم هست :P

ارزشش رو داره که با ماست بخوریم،،،حتی اهنش جذب نشه
. . . همین
alireza kadkhodaie
 
پست ها : 1032
تاريخ عضويت: چهارشنبه آگوست 31, 2011 12:03 am

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط Niaz » شنبه مارس 10, 2012 8:18 pm

alireza kadkhodaie نوشته است:
زهرا مدهوش نوشته است:شیر و نمیدونم اما در مورد ماست و اسفناج :!: :idea: خوردن لبنیات همراه با غذاهایی که اهن دارن مثل اسفناج جلو جذب اهن رو میگیره.اما برعکس مصرف غذاهای اهن دار همراه با چیزایی که ویتامین c دارن جذب اهن رو میبرن بالا.پس بهتره اسفناج و با ابلیمو بخوریم.بهنظرم خوشمزه تر هم هست :P

ارزشش رو داره که با ماست بخوریم،،،حتی اهنش جذب نشه

بله، خيلي خيلي خوشمزه تر از ماست خالي هست! اماخواهر پاستوريزه من هميشه جدا مصرف ميكنه :!:
نميدونم آيا خيلي بد هست يا نه ارزشش رو واقعا داره؟
! Dear 2014, BEHAVE

".Life is not waiting for the storms to pass, but learning to DANCE in the rain"
Niaz
 
پست ها : 1474
تاريخ عضويت: چهارشنبه ژوئن 29, 2011 1:26 pm
محل سکونت: Islet

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط cm punk hossein » يکشنبه مارس 11, 2012 1:45 am

khanome madhosh shoma ke hamash be fekre khordanid mishe beporsam vazneton che ghdre enghadr mikhorid?
cm punk hossein
 

Re: مواد غذایی برای داشتن اعصابی ارام

پستتوسط زهرا مدهوش » چهارشنبه مارس 14, 2012 11:30 am

Niaz نوشته است:
alireza kadkhodaie نوشته است:
زهرا مدهوش نوشته است:شیر و نمیدونم اما در مورد ماست و اسفناج :!: :idea: خوردن لبنیات همراه با غذاهایی که اهن دارن مثل اسفناج جلو جذب اهن رو میگیره.اما برعکس مصرف غذاهای اهن دار همراه با چیزایی که ویتامین c دارن جذب اهن رو میبرن بالا.پس بهتره اسفناج و با ابلیمو بخوریم.بهنظرم خوشمزه تر هم هست :P

ارزشش رو داره که با ماست بخوریم،،،حتی اهنش جذب نشه

بله، خيلي خيلي خوشمزه تر از ماست خالي هست! اماخواهر پاستوريزه من هميشه جدا مصرف ميكنه :!:
نميدونم آيا خيلي بد هست يا نه ارزشش رو واقعا داره؟

منم جدا مصرف میکنم :mrgreen:
زهرا مدهوش
 
پست ها : 1216
تاريخ عضويت: يکشنبه نوامبر 27, 2011 11:28 pm
محل سکونت: mashhad


بازگشت به تغذیه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان